بروزرسانی: 10 آذر 1404
صنعت خودرو در جاده خاکی روزنامه جهان صنعت
صنعت خودرو در جاده خاکی روزنامه جهان صنعت
برعکس شرکت های بزرگ خودروسازی در عرصه جهانی، این دو شرکت در سال های اخیر رقابت تنگاتنگی با هم دارند. از طراحی های خلاقانه، تکنولوژی های جدید و امکانات جانبی منحصر به فرد گرفته تا اقداماتی در جهت عمر مفید و کم استهلاک بودن خودرو. توان کم شرکت های خودروسازی در تولید متنوع و عرضه محصولات جدید در بازه های زمانی کوتاه مدت، استفاده از تجهیزات و ماشین آلات فرسوده و تکنولوژی های قدیمی در خط تولید، از مواردی است که باید اصلاح شود.
- امروزه بیش از 500 شرکت در زمینه تولید قطعات خودرو برای کشورمان فعالیت می کنند که چندی از بهترین شرکت های واقع در ایران، صنایع تولیدی کروز، سازه گستر سایپا و شرکت ایساکو می باشند.
- واردکنندگان ادعا می کردند که امروز خودرو را با هر قیمتی به فروش برسانند، نمی توانند فردا با آن قیمت، خودرو دیگری وارد کنند.
- البته\xa0همکاری با برندهای چینی، هرگز به منزله افت یا نزول کیفی نیست اما آن چه در این میان مهم است، عادت به یک مسیر تولیدی غلط است.
- آمازون قصد دارد بزرگ ترین ناوگان ارسال سفارش ها را در دنیا ایجاد کند و با بهره گیری از این فناوری ها می تواند به شکلی کم هزینه تر به این هدف بزرگ دست یابد.
- در این راستا شرکت فرا با ارزیابی دقیق فناوری های موجود در داخل و جهان، شناخت دقیق فناوری های مورد نیاز جهت تهیه و توسعه و ارزیابی بازیگران مختلف نقشه راه توسعه خودروهای الکتریکی در کشور را با طراحی مدل مناسب توسعه اکوسیستم این صنعت در کشور به انجام رسانید.
براساس آمارهای موجود در سال های دهه ۸۰ میلادی، بیش از ۳۰هزار تامین کننده در دنیا وجود داشت و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۸۰۰ تامین کننده خواهد رسید. خودروسازان در نتیجه فشار سیاسی دولتمردان، در نزدیکی بازارها سایت های تولیدی ایجاد کرده اند لازم به ذکر است این حضور برای آنها همراه با منافعی نیز بوده و تولید در بازارهای جدید امکان مدیریت هزینه های لجستیکی را برای آنها در بر داشته است. در پی حضور فعال خودروسازان در بازارهای جدید (احداث سایت های تولیدی)، قطعه سازان اصلی ایشان نیز اقدام به احداث سایت در نزدیکی خودروسازان کرده اند. در نتیجه اندازه تولیدکنندگان قطعات خودرو افزایش پیدا کرده و گستره فعالیت آنها جهانی شده است.
پژو پارس در آستانه ۷۰۰ میلیونی شدن/ جدول قیمت
صنعت خودرو سازی در ایران با داشتن سهم ۱۸درصدی از ارزش افزوده کل صنعت و سهم حدود ۳.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی، نقش پر رنگ خود را در اقتصاد ملی نیز ایفا می کند. منظور از صنعت خودروسازي صنايع قطعه سازي، مجموعه سازي، خودروسازي، خدمات مهندسي/ مالي، خدمات پس از فروش و صنايع جانبي خودرو مي باشد. اين حوزه كليه بخش هاي زنجيره ارزش را در بر گرفته و انواع فعاليت هاي صنعتي هر دو بخش قطعه سازي و خودروسازي را شامل مي گردد. گرچه آمار تولید خودرو در ایران از سوی موسسات خارج از کشور اعلام نشده است، با این حال اما وزارت صمت از افزایش تولید خودروهای داخلی خبر داده است.
صنعت خودرو سازی و نقش فولاد در خودرو
خودروی” نای نارا ” در مدل های مختلف شامل سدان، شاسی بلند، سواری و حمل و نقل عمومی در این کشور ساخته می شود و حداکثر سرعت آن برابر 180 کیلومتر بر ساعت است که بسیار عالی به نظر می رسد. از آپشن های این خودروی ملی می توان به کولر، شیشه های برقی و سنسورهای پارک اشاره کرد در نوع خود بسیار پیشرفته به شمار می آید. بعد از اینکه اتحاد جماهیر شوروی از هم فروپاشید، کره شمالی با استفاده از تکنیک مهندسی معکوس شروع به ساخت خودرو کرد، به این نحو که ماشین های روسی را به قطعه های مختلف تجزیه می کرد و دوباره آن ها را سر هم می کردند تا با چگونگی ساخت خودرو به طور کامل آشنا شوند و در این راه نیز به موفقیت دست یافتند.
موارد ذکر شده نشان می دهد صنعت خودرو و کسب وکارهای مرتبط با آن جایگاه ویژه ای در دنیا دارند و بنابراین باید نقشه راه و استراتژی های مختلف و قابل اتکایی نیز داشته باشند. براساس مطالعات انجام شده زنجیره ارزش خودرو به دو بخش بالادستی و پایین دستی تقسیم می شود، در بخش بالادستی تمرکز بر زنجیره تامین و تولید خودرو است و در بخش پایین دستی تمرکز بر فعالیت های فروش و پس از فروش است. بیشترین ارزش آفرینی در دو حوزه تحقیق و توسعه (R&D) و خدمات پس از فروش و کمترین ارزش آفرینی در بخش تولید خودرو (OEM) است. مطابق الگوهای جهانی، خودروسازان برتر دنیا برای افزایش توانمندی و ارزش خلق شده در زنجیره صنعت خودرو اقدام به برون سپاری برخی از فعالیت های خود به تامین کنندگان کرده اند. سهم تامین کنندگان در زنجیره ارزش صنعت خودرو در سال ۲۰۰۰ به میزان ۵۹درصد بوده و پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۰ این مقدار به ۷۶درصد افزایش پیدا کند. در اوایل دهه هشتاد با توجه به عدم وجود موانع برای واردات خودرو، محصولات خارجی با قیمت و کیفیت مناسبی در داخل کشور ارائه می شد که این مسئله باعث ورود شوک به دو قطب خودروسازی ایران یعنی سایپا و ایران خودرو شد و آن ها را وادار نمود تا محصولات جدیدی را به بازار عرضه کنند.