اصول اولیه تعمیر و عیب یابی جلوبندی ماشین که هر راننده ای لازم است بداند
انتشار: مرداد 25، 1401
بروزرسانی: 10 آذر 1404

اصول اولیه تعمیر و عیب یابی جلوبندی ماشین که هر راننده ای لازم است بداند

اصول اولیه تعمیر و عیب یابی جلوبندی ماشین که هر راننده ای لازم است بداند

خالی شدن باتری ماشین یکی از مشکلات رایج خودرو است که اغلب رانندگان با آن دست و پنجه نرم می کنند. از این رو سعی کردیم در یک مقاله ی مجزا «علت خالی شدن باتری ماشین» را مورد بررسی قرار دهیم و بر اساس آن، راه های پیشگیری را برایتان به اشتراک بگذاریم. تا چند سال پیش، این تنها دستگاه دیاگ بود که می توانست این خطاها را برای شما نمایش دهد و شما مجبور بودید هربار برای عیب یابی کامل خودرو خود به تعمیرگاه مراجعه کنید. اما امروزه با روی کار آمدن ردیاب دیاگ یا OBD، امکان عیب یابی آنلاین را برای مالکان خودرو فراهم شده است. ردیاب همانند دستگاه دیاگ، به درگاه OBD خودرو متصل می شوند، کدهای خطا را می خواند و با استفاده از سیگنال های جی پی اس، آن ها را برای شما ارسال می کنند.

  • خراب شدن باتری، شل شدن سیم های متصل به چراغ ها و درست کار نکردن آلترناتور همگی می توانند باعث به وجود آمدن این مشکل شده باشند.
  • پیشنهاد می کنیم با صرف هزینه برای کارشناسی خودرو، خاطر خود را بابت خرید خودرو کارکرده سالم، آسوده کنید.
  • کاسه نمد خودرو و نشتی روغن از آن از جمله عواملی است که سبب پاره شدن تسمه تایم خودرو خواهد شد.
  • ابتدا اطمینان حاصل کنید که هوا در داخل موتور شما در جریان است و فیلترهای هوا درواقع از ورود کثیفی ها و گرد غبار به داخل موتور و گرفتگی آن جلوگیری می کنند.
  • قطعا همه ما برای یک بار هم که شده جمله پیشگیری بهتر از درمان است را شنیده ایم.

اگر ECU ماشین شما بیش از حد گرم شود، ممکن است برخی از کد ها ظاهر شوند. ECU خودرو مقداری گرمای معمولی را از پردازنده ها، ترانزیستورها یا تراشه ها دریافت می کند. این برای ECU شما خوب نیست زیرا گرمای بیش از حد می تواند به ECU آسیب برساند. زیرا یک ECU بیش از حد گرم نمی تواند خودرو را به درستی کنترل کند. این ها می تواند علت روغن سوزی ماشین و نشانه های آن در اتومبیل های جدید هم باشند. صد ها هزار بازی ایرانی و خارجی دیتادار یا بدون دیتا را با ترافیک نیم بها نصب کنید و به سادگی خرید درون برنامه ای انجام دهید.

نشت قطعات سیستم خنک کننده

بسیاری از ما ممکن است عادت داشته باشیم که تا باک خودروی مان تا ته خالی نشده، اقدام به بنزین زدن نکنیم. یا اینکه باک را در حد کم پر کنیم و با همان سوخت حداقلی به راهمان ادامه دهیم. اگر این کار ادامه دار شود، به سیستم سوخت خودرو آسیب وارد می کند. در بسیاری از خودروها، پمپ های سوخت برای خنک ماندن باید در بنزین شناور باشند. وقتی کمتر از یک چهارم باک را پر می کنید، این پمپ ها بیرون از سوخت می مانند و به دلیل گرمای زیاد، عمرشان کوتاه تر می شود و مجبور می شوید آنها را تعویض کنید. اگر برای صرفه جویی در هزینه ها از روغن موتور ارزان با گرید و کیفیت پایین استفاده می کنید، باید بدانید که در واقع فقط خرج تان را دو برابر می کنید.

دلایل کاهش شتاب ماشین

نشتی و یا کمبود آب را کنترل کنید ولی قبل از اضافه کردن آب نیم ساعت جهت خنک شدن موتور صبر کنید. در دور آرام موتور خاموش می شود ولی در بقیه مواقع عادی کار می کند. مطمئن شوید که تمام گاز داخل اتومبیل برابر تمام گاز کاربراتور است. پیچها را محکم کنید و در صورتیکه واشر خراب شده باشد، تعویض نمایید. اگر اين مجاري بر اساس گاز بخواهند طراحي شوند بايد قطر بيشتری داشته و ورود هوا بسيار آسان تر هم مي شود. در اين شرايط شکل اتاق احتراق نيز تغيير میکند و برای احتراق گاز شکل مي گيرد.

بینی شما می تواند در تشخیص برخی مشکلات مربوط به خودرو، راهنمایتان باشد. در واقع باید نسبت به میزان کارکرد خودرو و سن خودرو این موارد را بررسی کنید. درها، لاستیک های دور در، دستگیره ها، داشبورد و تمامی اجزای داخل کابین ماشین را هم بررسی کنید. وجود لکه و خال های تیره و یا قطرات آب روی میله نشان از خرابی آن دارد. وقتی چراغ ABS زرد رنگ باشد یعنی سیستم ای بی اس از دور خارج شده و این می تواند هزینه زیادی برای شما در پی داشته باشد. به همین دلایل وجود عیب و نقص در شاسی خودرو موجب می شود تا خودرو کارکرده تا حد زیادی پایین تر از قیمت نمونه استاندارد و سالم خود قیمت گذاری شود.