خودروهای سایپا و ایران خودرو ارزان تر از ارزان ترین خودروهای خارجی! آخرین خودرو
انتشار: آبان 06، 1400
بروزرسانی: 10 آذر 1404

خودروهای سایپا و ایران خودرو ارزان تر از ارزان ترین خودروهای خارجی! آخرین خودرو

خودروهای سایپا و ایران خودرو ارزان تر از ارزان ترین خودروهای خارجی! آخرین خودرو

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، جلسه بررسی چالش ها و راهکارهای توسعه صنعت خودرو با حضور بابک نگاهداری رییس این مرکز و نمایندگان دستگاه های مختلف از بخش های حاکمیتی و خصوصی در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، برگزار شد. این صنعت تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی بسیاری بوده و تغییر در روند هر یک از این عوامل تاثیر به سزایی در قیمت خودرو دارد.عمر صنعت خودرو در ایران کوتاه است، اما در همین مدت کوتاه دچار تلاطم بسیاری شده است. اما تغییرات بازار ارز به هیچ وجه منشا داخلی نداشته و تغییرات در آن وابسته به اتفاقات سیاسی و اقتصادی بیرونی است.

  • در این شرایط هم، دولت و سازمان بازرسی با اجبار خودروسازان به فروش فوری، پیش¬فروش و قیمت گذاری دستوری اشتباه، موجبات فشار بر خودروسازان را فراهم نمودند که نتیجه آن زیان ۳۰ هزارمیلیارد تومانی دو خودرو ساز بزرگ بوده است.
  • پایان تولید خودرو توسط هولدن یک روز بسیار غم انگیز برای کارگران و هر فرد استرالیایی است.
  • از طرفی با بررسی میزان تولیدات خودروی کشور طی چهار سال اخیر درمی یابیم که میزان تولیدات کشور در حدود 1 میلیون تن خودروی سواری می باشد.
  • این تحریم ها حتی با "خودتحریمی" بدتر شده اند، زیرا حتی شرکت های غربی هم که در بخش های غیر تحریمی کار می کردند، از جمله خودروسازی، به صورت منفرد تصمیم به خروج از روسیه گرفتند.

روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، توضیح داد در حال حاضر خودروسازی دو مشکل کیفیت خودرو و قیمت تمام شده را دارد و برای ارتقا کیفیت خودرو، کاهش قیمت تمام شده، همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی و رقابت با خودروسازی جهانی باید واردات خودرو صورت گیرد. در بررسی جایگاه اقتصادی کشورهای جهان، صنعت خودروسازی به دلیل ارزش و جایگاه ویژه آن در شبکه تولید صنعتی و خدمات پس از فروش، یکی از شاخص های توسعه یافتگی محسوب می شود. این صنعت به لحاظ ارتباط گسترده با زنجیرهای بالادستی و پایین دستی خود، صنعتی کلیدی محسوب شده و جایگاه مهمی در توسعه صنعتی و رونق تولید دارد، به طوری که نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی و حتی فرهنگی ایفا می کند. صنعت خودروسازی در ایران نیز با داشتن سهم 18درصدی از ارزش افزوده کل بخش صنعت و سهم حدود 5/3درصدی در تولید ناخالص داخلی (GDP)، از جایگاه مهمی در اقتصاد ملی برخوردار است. خودروسازی ایران با قدمتی 60 ساله، شاهد فرازونشیب های فراوانی بوده است، به نحوی که جامعه از آن انتظارات فراوانی دارد، لذا آسیب شناسی مشکلات این صنعت و ارائه راهبردهای مناسب به منظور برون رفت از چالش های موجود، امری ضروری است. بدین ترتیب در این گزارش سعی خواهد شد در ابتدا به بررسی دلایل نبود انگیزه در خودروسازان برای حرکت به سمت طراحی و تولید داخل پرداخته شود و سپس راهبردهای عملیاتی به منظور رفع موانع و چالش ها پیشنهاد می شود.

سهم خواهی چینی های وارداتی از بازار چینی های مونتاژی

وزیر صنعت در شرایطی تولید خودروها با استاندارد یورو5 از 6 ماه پس از لغو تحریم های صنعت خودرو را خواستار شده که اصلاً مشخص نیست، این تحریم ها چه زمانی برداشته خواهد شد و در مجموع، لغو یا عدم لغو تحریم ها با ابهام روبرو است. در شرایطی که جهان و ایران درگیر شیوع سریع ویروس کرونا بود، بازار خودرو هم از ابتلا به این بیماری در امان نماند و داغی شیوع کرونا باعث سردی بازار خودرو شد. این در حالی بود که بازار خودرو از چند ماه پیش به دلیل نجومی شدن قیمت ها در رکود به سر می برد.

تارا و ری را نماد فناروی در ایران/ دولت زیرساخت های خودروی برقی را گسترش دهد

این در صورتی است که نه تنها قیمت ارز و نهاده های تولید در این سال ها افزایش داشته است، بلکه بهره وری در تولید و منابع انسانی دو شرکت ایران خودرو و سایپا در طول این سال ها تغییر چشم گیری نداشته است که منجر به کاهش قیمت خودروهای تولیدی آنان شود. این نکته را نیز باید مد نظر قرار داد که افزایش بهره وری تنها می تواند بخش ناچیزی از سرانه هزینه تولید را کاهش دهد و این مسئله بیانگر آن است که در کنار کاهش ارزش پول ملی، قیمت گذاری دستوری و سرکوب قیمتی خودروهای داخلی از عوامل اصلی چنین نتیجه ای بوده اند. همان طور که در این نمودار مشاهده می شود، خط قرمز رنگ که نشانگر میانگین قیمت مواد اولیه (نامبرده در نمودار) در دهه گذشته است، در طول ۱۲ سال گذشته بیش از ۳۸ برابر شده است. این در حالی است که عمده مواد اولیه به کار رفته در تولید خودرو نظیر فولاد بیش از میانگین افزایش قیمت داشته است.

برگزاری مزایده فوق العاده خودروهای سبک و سنگین وارداتی از ۲۳ مهرماه

این در حالی است که بر اساس مصوبه سال 97 دولت و قانون هوای پاک، خودروسازان موظفند، در سال 98 محصولات خود را با استاندارد یورو5 تولید و عرضه کنند، در غیر این صورت از شماره گذاری خودروها جلوگیری خواهد شد. رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در این نامه ، لغو الزام خودروسازان به تولید با استاندارد یورو5 از ابتدای سال 98 و موکول شدن این کار به 6 ماه بعد از لغو تحریم های صنعت خودرو را خواستار شد. در روند بررسی این طرح در شورای نگهبان، اعضای این شورا 12 تیرماه طی نامه ای به لاریجانی رئیس مجلس، واگذاری باقی مانده سهام خودروسازان به بخش خصوصی را مغایر با بند ج سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی دانست و این واگذاری را غیر قانونی اعلام کرد\u200b. مشکل انباشت خودروهای ناقص کف کارخانه ها باعث شد تا خودروسازان درخواست دریافت تسهیلات بانکی را بیش از پیش پیگیری کنند اما پاسخی که همتی رئیس کل بانک مرکزی به آنها داد، این بود در مورد خودرو سازی ها، به شخصه در ابتدا قبول نداشتم که نقدینگی را در اختیار خودروسازان قرار بدهیم.