تحول دیجیتال در صنعت خودرو پیشگامان آسیا
انتشار: مرداد 14، 1400
بروزرسانی: 10 آذر 1404

تحول دیجیتال در صنعت خودرو پیشگامان آسیا

تحول دیجیتال در صنعت خودرو پیشگامان آسیا

برنامه فوق شامل کلیه حلقه های زنجیره ارزش شامل طراحی، تکوین، مهندسی، تامین، تولید، فروش و خدمات پس از فروش می شود. تولید خودرو ممکن است افزایش پیدا کند ولی زیان انباشته شرکت های ایران خودرو و سایپا به 130 هزار میلیارد تومان رسیده است. حتی گفته شده که زیان انباشته این شرکت ها در سال 1402 به 200 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. البته شرکت های خودروساز، باید کارهای مدیریتی و بهره وری انجام بدهند ولی در شرایط فعلی مملکت ما، انجام خیلی از این کارها امکانپذیر نیست.

  • تجربه چند سال اخیر نشان می دهد عدم هماهنگی سیاست ها و تاخیر در تصمیم گیری از جمله مهمترین دلایل آشفتگی در بازار خودرو بوده است.
  • برای مثال تویوتا علاوه بر یاریس که در اروپا و آسیا عرضه می شود، نسخه جدیدی به نام یاریس کراس را برای بازارهای نوظهور در نظر گرفته است، این خودرو ابعاد بزرگ ترین نسبت به مدل حاضر در بازارهای اروپایی دارد.
  • اگر متقاضیانی که در اسفند 1401 برای خرید خودروهای وارداتی ثبت نام کرده و 100 میلیون تومان پول واریز کرده اند، پول های خودشان را پس بگیرند باز تقاضای زیادی به بازار آزاد خودرو حمله می کند.
  • شماره گذاری خودروها و موتورسیکلت منوط به ارائه گواهی اسقاط توسط خودروسازان و موتورسیکلت سازان معادل بیست و پنج درصد (۲۵%) تولید ماهانه است.

بر اساس تحلیل روزنامه انگلیسی از صنعت خودرو ایران و بازار آشفته آن، تمام مشکلات فعلی ریشه در روابط سیاسی دارند. سیاست سایه پررنگی روی اقتصاد انداخته و صنایع مختلف از جمله خودروسازی که به ورود قطعات خارجی و نقدینگی بالا برای تولید نیاز دارد، تحت الشعاع اختلافات سیاسی قرار گرفته اند. صنعت خودروسازی ایران تنها در صورتی بهبود می یابد که بتواند محصولات خود را به خارج از کشور صادر کند، هرچند این موضوع با توجه به تحریم ها و سیاست های بین المللی، چندان امکان پذیر به نظر نمی رسد. مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به واردات خودروهای کارکرده اصرار کرد و گفت مجلس و دولت برای تنظیم بازار خودرو به واردات آن ورود کرده است، ۱۵ کشور اروپایی، عربی و آمریکایی واردات خودروهای کارکرده را انجام داده است بنابراین این روش متعارف بوده است. در قانون واردات خودروی کارکرده وجود دارد اما برخی محدودیت ها ورود این خودروها را قفل می کند، با این حال باید گفت با واردات خودروهای کارکرده ارز کمتری مصرف می شود و در بازه زمانی کوتاه مدتی می توان آثار واردات خودرو بر بازار داخل را مشاهده کرد. در حال حاضر قیمت خودروهای خارجی ۸ برابر قیمت آن در کشورهای همسایه است که با واردات خودرو می توان این موضوع را مدیریت کرد.

ماده 3 طرح ساماندهی: ساخت خودروهای برقی و هیبریدی

در همان زمان پیکان همچنان با تولید ۷۷ هزار دستگاه در سال به رکورد پیش از انقلاب خود نزدیک می شد. در سال ۲۰۰۸، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران آگهی داد که ۵۴٪ تولیدات خودروی ایران متعلق به سایپا و ۴۶٪ آن متعلق به ایران خودرو است. با اینکه هر دو شرکت در بورس اوراق بهادار تهران فهرست شده اند اما هنوز دولت صاحب ۴۰٪ هر دو شرکت است. در ژولای ۲۰۱۰، دولت ۱۸٪ سهام ایران خودرو و سایپا را با قیمت ۲ میلیارد دلار فروخت و سهام خود را در هر دو شرکت به ۲۰٪ رسانید.

صنعت خودرو در سالی که گذشت

صنعت خودرو در ایران با توجه به جمعیت بالای آن از سود بسیار خوبی برای تولید کنندگان آن بهره مند می باشد. صنعت خودروسازی در ایران وابستگی خارجی بالایی دارد به طوری که ساخت قطعات در کشور توجیه اقتصادی ندارد. امروزه تجارت بین المللی جهانی شده است؛ این بدین معناست که می توان قطعات و مواد را با نرخ های بسیار ارزان تر در سطح بین المللی حمل کرد و هر تولید کننده یا ارائه دهنده خدمات خودرو می تواند دقیقاً آنچه را که نیاز دارد خریداری کند. بدین صورت که تولیدکنندگان و توزیع کنندگان به کمک سیستم های پیشرفته قطعات بسیار پیچیده مورد نیاز در سطح جهانی را جستجو کرده و شرکت های متخصص این قطعات را برای مونتاژ، به هر نقطه از کره زمین ارسال می کنند. محقق گشتن این موضوع تنها با توانمندسازی خط تولید و بهبود کیفیت، تنوع بیشتر محصولات، کاهش هزینه ها، کشف فرصتهای ورود به بازار و به خصوص ارتقای خدمات پس از فروش میسر می گردد. با وجود تحریم های اتمام ناپذیر که عرصه را بر ایران تنگ و دسترسی به تکنولوژی های روز دنیا را سخت کرده است، برای جهش صادرات خودرو کشورمان، نیاز است تا بستری برای همکاری های بین المللی در صنعت خودرو ایجاد شود.

• کرمان موتور با مونتاژ محصولات برند چینی جک، با تولید بیش از 12 هزار و 600 دستگاه خودرو در جایگاه دوم • گروه خودروسازی بهمن اخیرا با ریبرندینگ محصولات چینی سه محصول "دیگنیتی، فیدلیتی و اکسنت" و تولید هزار و 716 دستگاه خودرو در جایگاه سوم تولیدکنندگان خصوصی قرار گرفته اند. حال طبق میزان تولیدات کشور طی سال های 1396 الی 1399، درمی یابیم روند تولید داخلی انواع خودروهای سواری توسط تولیدکنندگان، با نرخ رشد مرکب منفی 13 درصد کاهش یافته که با توجه به سند چشم انداز 1404 و هدف تولید 3 میلیون خودرو داخلی، نیاز به بالا بردن ظرفیت های تولید طی 3 سال 1401 تا 1404 وجود دارد. بزرگ ترین تولیدکنندگان خودرو از نظر تعداد، به ترتیب چین، ایالت متحده، ژاپن، آلمان و کره جنوبی هستند. چین در حالی با تولید بیش از 20 میلیون دستگاه خودرو در سال (بیش از 2 برابر ایالت متحده و یا ژاپن) در جایگاه اول قرار دارد که تیراژ تولید خودرو در این کشور در شروع قرن جدید تنها 2 میلیون دستگاه بوده است. جالب است بدانید تعداد خودرو های تولید شده در ایران نیز در اوج رونق تولید، قریب به 1.7 میلیون دستگاه بوده است که البته در سال 1399 این عدد به کمتر از 1 میلیون دستگاه تنزل پیدا کرده است.